Et tankekart eksperiment I

Et tankekart eksperiment om Christian den 4.

Jeg er i gang med å teste ut ulike tankekart-programvare (Mindmap software). Dette tankekartet er lagd med iThoughtsHD på Ipad.

Jeg liker å jobbe med tankekart, men har oftest gjort det i forbindelse med idedugnad på papir. Jeg ønsker å bruke det aktivt i mitt (mulig) kommende studie i historie.

Jeg syns at det gir et bedre overblikk enn en tidslinje, med unntak av at med en tidslinje får jeg et kronologisk overblikk.

Jeg tror at tankekart spesielt kan være viktig i å forstå årsaksammenhenger og til å få et overblikk over kilder.

Jeg syns det er noen spennende funksjoner i de digitale tankekart, dels kan de gjøres interaktive (slå av /på grener på kartet) og det kan koples til mutimedia og nettsider. Dette er noe av det som jeg vil lære mer om…

Hverken tidslinjen (for et par innlegg siden) eller tankkartet er brukbare i historie-faglig sammenheng i denne utgaven – dertil må det jobbes mye mer med dem. Men det er en start for å lære å kjenne noen digitale redskaper til historisk utforskning til senere bruk.

Legg igjen en kommentar

Filed under Christian den 4., Historie, Historisk verktøy, IKT, Tankekart

Legg igjen en kommentar

