En pensumbok er lest

Så har jeg lest min første pensumbok i historie. Det ble boken «Europa 1300-1550» av Steinar Imsen, som jeg begynte med. På studiet anbefaler de boken «Europa tar form år 300 til 1350» av Sverre Bagge. Den er jeg også begynt på, men er ikke ferdig ennå.

Det er ikke så lett å lese pensum, som jeg forestillet meg, men spennende og ufordrende. Jeg har i begge bøkene møtt nye begreper og deler av Europas historie, som jeg ikke hadde anelse om. Det er det som både gjør det så utfordrende.

Jeg kan ikke påstå at jeg har fått noe overblikk, heller kan jeg vel si at jeg har fått et innblikk. Noe har jeg «knagger» som jeg kan henge min nye viten opp på, annet henger fortsatt «fritt svevende i lufta» uten at jeg hverken forstår eller kan sette det inn i min forståelsesramme.

Det bekrymrer meg ikke, det er nå første gjennomlesning av pensum – og det blir ikke den siste…

Nå er jeg også gått i gang med «Fortida er ikke hva den en gang var» av Knut Kjeldstadli. Den handler mer om selve historiefaget.

Noe av det som jeg ikke helt har fått tak i det er forholdet mellom kildene og den historien, som blir skrevet. Hvor mye vektlegger man ulike kilder, hvordan finner man ut av kildenes troverdighet og ikke minst: Hvordan ser jeg som leser av historiebøker, hvilke kilder forfatteren har brukt? Jeg ser jo litteraturlister bak eller i noter, men ofte er dette bare andre histoiebøker. Hvor mange ledd fra kildene er de fleste historiebøker? Og i en oppgave på studiet – må jeg da bruke primære kilder eller er det OK å referere til sekundære, tertiære, quadrære kilder?

Legg igjen en kommentar

Filed under Europahistorie, Historie, Historiestudiet, Historisk litteratur

Legg igjen en kommentar

