Fra Svartedauen til Wienerkongressen

Så er jeg i gang med å lese boken «Fra Svartedauen til Wienerkongressen» av Finn Fuglestad. Den er tilleggslitteratur på historiestudiet. Jeg er kommet halvveis. Nedstående er mitt foreløpige inntrykk.

Finn Fuglestad greier skikkelig å få meg til å forstå sammenhenger i Europas historie – han greier å trekke historiske tråder både frem og tilbake i tid, samt forstår å få frem ulik utvikling i de forskjellige områder i Europa.
I motsetning til Sverre Bagge i boken «Europa tar form – År 300 til 1350», så er han ikke redd for å snakke om teknologiens betydning for historien i Europa eller for den saks skyld bakteriologi i forbindelse med Svartedauen. Han er også mer tydelig på hvor han har sin informasjon fra og er flink til å sette opp motstridende teorier, når de er der.

Han har et normalt akademisk språkbruk gjennom det meste av boken, som er helt greit å lese, men av og til hopper han til en slags talespråk – noe som jeg syns er sjamerende og får meg til å «våkne» mer. Han er også flink til å komme med små – ikke-forstyrrende – sidespring/anekdoter/fortellinger, hvor det er tydelig at dette måtte han bare fortelle og få med. Det blir også som en slags krydder. Dette gjør han både i noteform og i selve teksten.

En god og interessant bok, som jeg leser om morgen, på toget fra og til jobb, ettermiddag og kveld… 🙂

Legg igjen en kommentar

Filed under Europahistorie, Historisk litteratur, Litteratur, Middelalderen

Legg igjen en kommentar

