Tulipankrakket

Jeg leser mye om Middelalderen i øyeblikket og det dukker opp ting, som jeg ikke hadde anelse om at jeg ville lære om. Noen av dem er ganske så kuriøse. En av de morsommeste (for meg nå… Ikke for de involverte den gangen…) er tulipankrakket i 1637 – også kallet «Tulipomania».

Det er skrevet en bok om Tulipankrakket, som heter «Tulipomania» av Mike Dash. Den kan kjøpes på Amazon.com. Jeg har ikke lest den selv, men den står på min ønskeliste.

Levende historie har en fin artikkel om tulipomania. Norsk Wikipedia har også en god og fyldig beskrivelse, samt henvisninger til sider på Internettet.
En av de første som skrev om «Tulipomania» var Charles Mackey i boken «Memoirs of Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds» fra 1841. Den finnes på Gutenberg.org og i en utgave på nyere engelsk på thetulipomania.com.

Legg igjen en kommentar

Filed under Europahistorie, Middelalderen

Legg igjen en kommentar

