Er alle tidsperioder dekket i norsk historie?

Er alle tidsperioder dekket i norsk historie? Eller er det noen «huller», hvor det enten skjer så lite,er så lite kildemateriale eller som har vært «uinteressante» for historikere?
Hvis svaret på spørsmålet er ja – hvilke perioder er dette?
Hvis svaret er nei – hvilke perioder er da dårligst dekket? Og hvorfor?

Jeg har ikke svaret selv, da jeg ikke har noen oversikt over historisk litteratur (ennå…).

Man kan også stille spørsmålet geografisk, for å undersøke om det er områder i Norge, Norden, Europa eller Verden, som er «historieløse». Selvsagt er de ikke historieløse, men hvor gjeldende normer innen historiefaget har oversett dem av ulike grunner.

Jeg kan som nevnt ikke svare på spørsmålet, men det forhindrer meg ikke i å spekulere…

Jeg har tidligere på bloggen nevnt og undret meg over at nasjonalhistorie bare omhandler de geografiske områdene som er innenfor nasjonens nåværende nasjonale grenser. Så her setter samtiden regler for hvilke områder som er aktuelle/viktige for forståelsen av fortiden.
Man får håpe at områdene det gjelder – at de da får høre under en annen nasjon. Men jeg tror at de i de fleste tilfeller vil bli til marginaliserte områder, fordi de en gang var sentrale (kanskje). Dette er selvfølgelig bare en påstand fra min side …

Legg igjen en kommentar

Filed under Europahistorie, Historie, Nasjonalhistorie, Norsk historie, Verdenshistorie

Legg igjen en kommentar

