Skam som historisk fenomen

Skam og dens betydning – en del av min historie

I begynnelsen av 80-årene hadde jeg sommerjobb i kjøkken på feriekolonier hver sommer. Denne sommeren var i 1982. Oppholdet var 3 uker for ca. 50 barn i alderen 7-15 år, 4 lærere og 4 voksne på kjøkkenet. Ungene kom fra København kommune og var barn, som av ulike grunner trengte et sommerferietilbud.
Den andre sommeren var jeg sammen med lærere jeg ikke kjente fra før. Jeg var 17 år, de var i 20-30 års alderen.

Noen dager inne i oppholdet begynte noen av de store jentene å leke frisørsalong – satte hår, klippet panneluk osv. Både på voksne og de mindre barna. En dag hørte jeg et skrik på vei inn på kjøkkenet. Jentene var i gang med å gre en liten, helt hvithåret jente på 7 år. De hadde oppdaget at hun hadde lus – mange lus. Jeg forsvant ut på min jobb på kjøkkenet.
Jentene hadde gått til lærerne, som hadde blitt ganske oppskaket. De hadde deretter kontrollert alle 50 unger og hadde funnet to gutter, som også hadde lus. Alle tre barn ble behandlet – med spritt. Det var den metoden man brukte på den tiden.

Om kvelden var det en merkelig stemning i spisesalen og under serveringen av maten skjønte jeg først ikke hvorfor.
De tre barn var blitt plassert på et bord sammen, som var plassert langt fra de andre barna. Alle så på dem og lærerne fortalte høyt at de satt der som straff for at de var så ekle fordi de hadde lus. Og ingen måtte røre ved dem. De tre barna hadde krumme rygger og så ned i bordplaten.
De tre barna satt på dette spesielle bordet i noen dager innen de fikk lov til å sette seg tilbake sammen med de andre barna.

Jeg husker at vi på kjøkkenet syntes synd på barna og forsøkte å hjelpe dem i hemmelighet med litt godsaker. Men ellers blandet vi oss ikke.

Dette er nå 30 år siden, men det var ikke 1930-årene, som man skulle tro.

Jeg har ofte tenkt på det overgrep lærerne gjorde mot de tre barna. Tenkt på den skammen de fikk av de voksne.

Skam over noe de ikke hadde skyld i. Skammen som en nærværende og styrende faktor.

Skam er et styrende historisk fenomen.

Legg igjen en kommentar

Filed under Historie

Legg igjen en kommentar

