Norsk historie etter 1814 – kurs starter om få dager…

Nå skal jeg begynne på kurs på Høgskolen i Telemark i norsk moderne historie – etter 1814.

Siste semester nådde jeg ikke å lese hele pensum – hverdagens andre gjøremål tillot ikke fordypelse. Så jeg endte opp med å springe fra eksamen. Bra at jeg er så fristillt som jeg er…

Det er mye å lese! Og det er mye å holde styr på og jeg har enda ikke knekket koden ved skriving i historie. Jeg kan fortsatt ikke vurdere om noe som jeg selv har skrevet er bra skrevet eller om det er dårlig skrevet – det er fortsatt ukjent land. Det vil si at når jeg får en god karakter, så vet jeg ikke hvorfor oppgaven er god. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjenta suksessen. Men enda verre er det at jeg heller ikke forstår grunnlaget for en dårlig karakter. Og det er ikke lærerne på HIT sin feil fordi de gir fyldige tilbakemeldinger!
Da blir det å skrive oppgaver til noe mystisk ugjennomskuelig for meg. Og jeg har ikke funnet metoden til å løse dette problemet.

Ikke fordi jeg vil gi opp – jeg har nå nesten fått lest all pensum i oversynsemnet til det kommende semester og har fått tilgang til noe av litteraturen i spesialiseringsemnet. Jeg har også besluttet at jeg må lese bøker om oppgaveskriving….
Et 3. strategisk tiltak er å skrive hver uke, men det ligner mer et nyttårsforesett enn en realistisk plan.
Ellers at det å ha fokus på de utleverte oppgavene i oversynsemnet, hvor jeg vil prøve tankekartsmetoden til oppgaveløsning og det å lage en tidslinje i spesialiseringsemnet.
Håndskrevne notater er også en del av strategien min – som forberedelse til 4-timers skriftlig eksamen. Et teknologisk tilbakeskritt.

Jeg er ikke så overgearet, som før siste semester, men kanskje mer realistisk og forberedt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Historie

Legg igjen en kommentar

