Historisk vingesus

Prosjektet «Historisk vingesus» er et løpende prosjekt, som er mest aktiv i sommerhalvåret. Det går ganske enkelt ud på å fortelle og/eller vise foto fra de stedene, som jeg besøker, som har historisk relevans.

Stockholm, desember 2014

Da har jeg vært på langhelg til Stockholm – det var en veldig fin tur!

Det var utrolig fint å vandre rundt på oppdagelse i Stockholms gater. Av tidsnød hadde jeg ikke nådd å lese så mye om selve Stockholms historie, men Gamlastan skilte seg selvfølgelig ut. Morsomt var det i øvrig å oppdage at jeg kjenner de fleste av navnene på bydelene iStockholm – fra krimbøker og krimserier…

Det største historiske vingesus var Vasa museet. Jeg forventet at det var et mindre museum, fordi det tar utgangspunkt i et enkelt funn – det var det ikke! Det var en utstilling hvor man kunne bruke mer enn de 3 timer vi tilbragte der…

Og hvilket funn! Vasa-skipet er helt unikt og museet greier med den spesiallbygget museumsbyggningen og deres utstillinger å lage en slags tankekart-fortelling omkring Vasa-skipet.

Med utgangspunkt i Vasa-skipet er det «side-utstillinger» som for eksempel livet ombord på et skip på 1600-tallet, historien om funnet og hevingen av Vasa-skipet på 1960-årene, kunsten på skipet, fargerne på skipet, om hva som skjer videre med Vasaskipet – for trekonservering er ikke så lett en sak… og mye, mye mer. Det betyr at Vasamuseet gir publikum historisk innblikk i 1600-tallet og 1960-årene og aktuelle arkeologiske problemstillinger. De har ikke bare løftet Vasa-skipet opp og ut av glemslen, men de har greid å løfte skipet ut av dens tid. På den måten får enkeltfunnet – selve skipet – en større historisk og arkeologisk berettigelse.

Den siste dagen før avreisen var vi en times tid på Historiska Museet. Dette var også et flott museum med fine fortellinger. Museet dekker samme tidsperiode som Historisk museum i Oslo og Arkeologisk Museum i Stavanger (forhistorisk tid, Vikingetid, Middelalderen), samt en utstilling om Sveriges historie opp til i dag.

Sicilia, oktober 2014

Med Klassikerne Rejseforening var vi på rundtur på Sicilia. Hovedmålet var å se greske og romerske ruiner. Rundturen sluttet av med en tur opp på vulkanen Etna.

Vi hadde en overnatning i København hver vei og besøkte Ny Carlsberg Glyptoteket og Arbejdermuseet. På Glyptoteket så vi utstillingen «Som forvandlet» om farger på antikkens statuer, refieffer og andre, som man i lang tid har oppfattet som klassiske fordi de var hvite…

London, september 2014

I forlengelse av en jobb-reise til London, ble jeg et par dager mer for å besøke museer. British Museum, Science Museum og Natural History Museum.

Oslo, juni 2014

På en helgetur til Oslo var jeg på besøk på flere museer: Historisk Museum, Nationalgalleriet, Arkerhus Festning (inklusiv Hjemmefrontmuseet og Slottet), samt Vikingeskipsmuseet på Bygdøy. Alle linkene fører til foto på Flickr fra de ulike museene på turen.

Campania, mai 2014

Vi tilbrakte en uke i Campania med base i Ercolano, hvorfra vi besøkte utgravningen i Pompeii 2 ganger, Herculanum 2 ganger, vi besøkte også det interaktive museet MAV og det arkeologiske museet i Napoli, samt selve Vesuv.

København, april 2014

Etter en jobbtur til København ble jeg i byen et par dage ekstra for å gå på Ny Carlsberg Glyptoteket og Danmarks Nationalmuseum.

Roma, mars 2013
Vi reiste til Roma med Klassikernes rejseforening. Det var veldig fint å ha med guider som kunne fortelle hva vi så og mange af de gode historier i tilknytning til det vi så.

Reisen besto av flere dager i Roma på gåturer og en bustur til Pompei. Pompei var som ventet reisens absolutte høydepunkt og bestemt en plass som jeg gjerne returnerer til. Spesielt vil jeg gjerne se noen av de arkeologiske fundene og de er på det arkeologiske museum i Napoli.

I Pompei fikk vi litt tid til å gå rundt selv innen den guidet turen. Tilfeldigvis kom vi inn og «fant» den flotte kopi av Aleksander-mosaikken i Huset Faun. Vi visste ingenting fra før så det var en flott opplevelse å finne den selv. Senere så vi den også sammen med guiden.

Her på Wikipedia kan er det mer informasjon om Aleksander mosaikken.

Aggersborg, juli 2012
Et besøk i Aggersborg, hvor man kan gå rundt på voldanlegget og fornemme størrelsen av festningen. Jeg var overrasket over størrelsen! Man får også et eget syn på hvorfor den var strategisk sentral dengang, selv om området i dag er lite viktig. Nedstående foto er tatt fra volden av Aggersborg. Der hvor det er andre mennesker er den motstående del av volden. Ute i Limfjorden bak ses Livø.

Det er en flott kirke med kvadre (tilhugget markstein) ved siden av Aggersborg. Legg merke til de vindpåvirket trær.

Det er også en liten utstilling, som forteller litt om de arkeologiske fund og om den historisk konstruerte personen tømmeren Svend og hans (mulige) inntrykk og opplevelser under byggingen av Borgen. Desverre setter utstillingen ikke Aggersborg inn i den store historiske fortellingen fra dens samtid, hvilket jeg savnet.

Læsø, mai 2012
Man kan komme til Læsø med ferge fra Frederikshavn i Nordjylland. Læsø ligger i et område (skjæringspunkt) mellom Norge, Sverige og Danmark. Spesielt i Middelalderen, hvor den primære transportformen var på havet, var Læsø derfor et sentralt sted. Læsø var derfor også innvolvert i stridigheter fra vikingetiden til andre verdenskrig.

Det er ikke bare den geografiske, strategiske posisjonen, som gjør Læsø til en relevant «Historisk vingesus»- lokalitet. På Læsø var det saltproduksjon gjennom 500 år og Læsøboerne betalte deres skatt i dette tidsrommet med salt.

Jeg har skrevet noen blogginnlegg om salt på Læsø.